طرز کار کولر گازی
نوشته شده توسط : زهرا مرزبان

 

طرز کار کولر گازی

وظیفه کولر گازی همانطور که می دانید حذف گرما از داخل محیط و ارسال آن به خارج است. در نتیجه با این عملکرد کولر گازی موجب  خنک شدن محیط داخل می شود. کولر گازی هوای گرم را از خانه خارج می کند و آن را با هوای سرد جایگزین می نماید. در واقع عملکرد کولر گازی به گونه ای است که هوای گرم را از طریق دمیدن آن به داخل مجموعه ای از لوله های سرد که اصطلاحا آن را کویل اواپراتور (evaporator coil) می نامند، خنک می نماید.

عملکرد کولر گازی دقیقا مشابه خنک سازی از طریق تبخیر آب از پوست بدن است.کویل تبخیر با یک مایع خاص به نام  refrigerant (سرد کن) پر شده است که زمانی که گرما را از هوا جذب می کند از حالت مایع به گاز تبدیل می شود. سپس این مایع که حال به صورت گاز درآمده است به کویل دیگری که در خارج از خانه قرار دارد منتقل می شود که در آنجا مجددا گرما از آن گرفته می شود و به مایع تبدیل می شود.

این کویل خارجی در کولر گازی ، کندانسور نامیده می شود زیرا مایع سردکن از حالت گاز به مایع متراکم می شود. یک پمپ که کمپرسور نامیده می شود برای انتقال مایع سردکن بین دو کویل و تغییر فشار مایع استفاده می شود بنابراین تمام فرآیند تبخیر و متراکم شدن مایع سرد کن در کویل مناسب انجام می شود.

انرژی لازم برای انجام تمام این مراحل در کولر گازی توسط یک موتور انجام می شود که کمپرسور را به کار می اندازد. کل سیستم کولر گازی به طور معمول حدود سه برابر انرژی خنک سازی که کمپرسور مصرف می کند را تولید می کند. این بدین دلیل است که تغییر حالت سردکن از مایع به گاز و مجددا از گاز به مایع این امکان را به کولر گازی می دهد تا انرژی خیلی بیشتری نسبت به آنچه که کمپرسور مصرف می کند، انتقال دهد.





:: بازدید از این مطلب : 822
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: